BV%20Jan%20voor%20vrachtwagenrij

Meer duurzaam Bouwvervoer

“Vanuit het streven naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is in 2010 een nieuw bouwvoertuig ontwikkeld”, zegt Jan Ruijsch. Zijn collega Arjan Berndsen vult aan: “Het voertuig is veiliger voor onze chauffeur en veroorzaakt veel minder CO2"

Routekaart

Voor het behouden en verbeteren van onze leefomgeving is een lager verbruik van fossiele energie nodig. Wereldwijd is de doelstelling 49% minder CO2 in 2030 en 90% vermindering in 2050. 
Iedereen kan een verantwoording nemen en stappen zetten in de deze richting. Bouwvervoer zet deze stappen.

Sinds 2010: Betere bezetting - Vervoer geen lucht!

Met evenveel (of iets minder) brandstof meer lading vervoeren veroorzaakt minder CO2 per kilogram lading. De Bouwvervoer kraanwagen is 5.000kg lichter en mag in plaats van 30.000 kg zelfs 35.000kg lading vervoeren. Dit betekend 16% minder CO2. 

En met de geografisch goed verspreide laadlocaties rijden wij minder lege kilometers. De bezettingsgraad is 67%. Gemiddeld rijden wij slecht de helft van de standaard retour afstand. Dit geeft een CO2 besparing van 25%.

vrachtwagen%20type%20krw%20naast%20elkaar@0.5x

Sinds 2020: Volledige CO2 compensatie

Machines kunnen niet per direct vrij van emissie zijn maar de CO2 kan wel per direct gecompenceerd worden. Bouwvervoer betaald 1 cent per liter meer om alle CO2 vooroorzaakt door onze vrachtwagens op te laten nemen door voor ons nieuw aangeplante bomen. Dit wordt gecontroleerd en officieel vastgelegd. 

CO2%20berekening%20incl%20retour

Tussendoor oplossing: HVO brandstof

HVO (Hydrothreated Vegetable Oil) is een brandstof die niet van aardolie maar van biologische producten wordt gemaakt. Rijden op HVO diesel biedt grote voordelen op het gebied van duurzaamheid. Bij HVO 100 is 89% CO2-reductie mogelijk met een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, NOx, roet en zwavel. 
HVO is niet breed voorhanden en kost 20 cent per liter meer. Hiermee kan het een goede oplossing zijn om bij bepaalde projecten emissies te voorkomen.  

Vanaf 2021: inzet LNG voertuigen

LNG is een vloeibaar aardgas en verbrandt veel schoner dan diesel. Er ontstaat minder stikstof en fijnstof dan bij een Euro VI diesel en de uitstoot van CO2 is lager. De overschakeling naar het nóg schonere CO2-neutrale bio-LNG verloopt probleemloos. 
April 2021 zet Bouwvervoer twee LNG trucks in voor het duurzaam vervoer van bouwmaterialen. 

LNG%2020%25%20co2%20besparing

Vanaf 2023: Inzet electrische en waterstof voertuigen

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof gebruikt als energiebron. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2 waardoor het een zero-emission voertuig is.

placeholder image

Veilig werken

Maatschappelijk verantwoord geldt voor de gehele organisatie. Er is breed aandacht voor een veilige werkwijze en veilig materieel. Onze vrachtwagens worden speciaal gebouwd volgens onze hoge veiligheidsnormen. 

Overschrijdingen van rijtijden en aslasten zijn direct inzichtelijk. Er is 360 graden zicht vanuit de cabine en vanaf de autolaadkraan. Voor een verbeterde ladingzekering is het zwaartpunt verlaagd en de laadvloer voorzien van een antislipvloer. En trucks zijn voorzien van alle veiligheidsopties waaronder adaptieve cruisecontrole met actieve noodrem. 

De chauffeurs dragen high-vis bedrijfkleding en krijgen een goede opleiding en instructies om veilig te werken. 

duurzaambouwvoertuig%20aanpassingen
veilig%20werk%20zijschotten

Opties

Lage VECTO (vehicle energy consumption)
Adaptieve cruisecontrole
360 graden zicht
Aslast meting
Actieve noodrem
Rode veiligheidsgordel
Led verlichting rondom
Stand koeling
Airbag 

Laag zwaartepunt
XL inrichting
Antislipvloer 
360 graden zicht zijschot
LED verlichting rondom
Online bandenspanning
en temperatuur controle
Achteruitrijcamera
A-label banden
Veilige ergonomische opstap

Autolaadkraan Stage V
Verbeterde veiligheid
Ergonomische opstap
Veilige vrije doorloop
LED verlichting
Hoogte signalering
Aangepaste hulpstukken