R10 LICHTGEWICHT

Het vervoer met autolaadkraan kent korte laad- en lostijden. De producten worden op de fabriek door de chauffeur zelf geladen en op het losadres gelost.  Met onze klanten maken we goede afspraken over de verwachte dienstverlening die gericht is op kwaliteit en klanttevredenheid. 

Lichtgewicht kraanwagen

"Met ons nieuw ontwikkelde bouwvoertuig spelen wij in op de vraag naar meer duurzaam ondernemen”, zegt Jan Ruijsch, bestuurder bij Bouwvervoer. Zijn collega Arjan Berndsen vult aan: “ Door de omvang van ons bedrijf kunnen wij voor elk product een specifiek voertuig inzetten, het voertuig is lichter en mag meer lading vervoeren en verbruikt bovendien minder brandstof"

GESCHIKT

Het R10 voertuig is voor 80% van onze werkzaamheden geschikt. Lading tot 2.000 kg kan eenvoudig meer dan 4 meter van de auto gelost worden. En omdat de auto veel lichter is mag deze 5.000kg meer lading vervoeren. 

DUURZAAM

Duurzaam betekend dat je voorziet in eigen behoefte zonder het verbruik van schaarse grondstoffen. Dit is in onze sector nog niet haalbaar en daarom spreken wij liever over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij zoeken de balans tussen ecologische, economische en sociale belangen. Ons uitgangspunt is zo min mogelijk brandstof verbruiken en de veiligheid van onze medewerkers en de omgeving vergroten.

CO2 VERMINDEREN

De CO2 uitstoot kan sterk verminderen als er meer lading per vracht vervoerd wordt. Door het voertuiggewicht te verlagen mag je meer lading meenemen met hetzelfde brandstof (CO2) verbruik. Ons lichtgewicht voertuig is 5000kg lichter en neemt 5000kg meer lading mee. Dit is meer dan 15% besparing. Tegelijkertijd daalt het brandstofverbuik als het voertuig lichter is. Waar standaard kraanwagens 38 liter per 100km verbruiken is dit bij ons onder de 30 liter.

AANPASSINGEN

Om deze grote gewichtsbesparing te kunnen halen zijn er veel aanpassingen nodig. Dit betekend ook dat er in de transportplanning verschillende typen voertuigen zijn die telkens anders ingezet worden. Er blijven ook zware voertuigen nodig voor zware lading. Omdat wij een groot wagenpark hebben is onze planning in staat het juiste voertuig op de juiste plaats te krijgen.  


RBC vervoerd bijna 2 miljoen ton bouwmaterialen en deze lading is geografisch goed verspreid over Nederland. Hierdoor rijden wij minder lege kilometers. Gemiddeld rijden wij 67% van de kilometers met lading. Waar een collega de vervoersafstand zowel vol als leeg rijden, besparen wij CO2 door slechts de helft van de afstand retour te rijden. 

Deze 3 punten tezamen geeft tot 55% besparing op de emissie van CO2. In onderstaande tabel is de berekening weergegeven.


Vervoersafstand bepaald de CO2 emissie

Bovenstaande tabel geeft de gemiddelde CO2 uitstoot bij de gemiddelde afstand van 90km. Maar het effect van de vervoersafstand op de emissie is erg groot. In onderstaande kaart is dit schematisch weergeven.