Chauffeurs informatie

Onderstaande informatie komt uit het chauffeurshandboek. Het volledig handboek blijft het uitgangspunt, maar hier zijn enkele hoofpunten over communicatie, veiligheid en ladingzekering en tanklocaties.

cartoon%20volvo

Werkwijze

Wij vervoeren op een slimme manier bouwmaterialen. Meer dan 100 vrachtwagens leveren elke dag 8.000 ton op bouwplaatsen in Nederland, Belgie en Duitsland. De chauffeurs laden en lossen zelf met de autolaadkraan of zetten de elementen met een binnenlader of vlakke oplegger op de bouwplaats.
Met lokale vestigingen blijven het leuke kleine groepen in een groot efficient geheel. Elke chauffeur heeft een vaste planner als contactpersoon en deze planner heeft weer een vaste groep klanten waarvoor hij verantwoordelijk is. De chauffeur krijgt via onze chauffeurs App een complete dagplanning met alle noodzakelijke informatie. Als je bij dit programma knelpunten ziet kun je dit direct met jouw planner bespreken.

Een belangrijk uitgangspunt in ons bedrijf is dat iedereen zijn best doet om de werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren. En als je knelpunten ervaar mag je ons altijd bellen.

Arjan Berndsen +31883119190Jan Ruijsch +31883119191

088 nummers

De bereikbaarheid van planners is regelmatig lastig omdat zij veel telefoon krijgen van klanten en chauffeurs. En daarnaast ze moeten een efficiĆ«nte planing maken! Met 088- nummers kun je rechtstreeks de juiste persoon bereiken. En als deze niet opneemt, in gesprek is of afwezig wordt het gesprek doorgeschakeld naar de overige planners. Als je een 06- nummer belt wordt je niet doorgeschakeld en kunnen we niet onderling doorverbinden. 

Een chauffeur is zelfstandig en lost veel knelpunten zelf op. Maar als je er niet uitkomt gaat jouw vaste planner een oplossing zoeken. De nummers zijn:

Goede communicatie

In de praktijk gaat het vaak mis met communicatie. Wie ervan uitgaat dat communicatie moeilijk is en vaak niet goed verloopt, bewijst zichzelf en onze organisatie een goede dienst. Je gaat dan zelf beter en duidelijker communiceren, waarbij de communicatie pas goed is als de ander je volledig begrijpt. 

fokke%20en%20sukke

Als er snel een reactie nodig is moet je geen berichtje sturen maar de telefoon pakken. Dit is de enige manier waarbij je direct 2 richting contact is en er direct een reactie kan volgen. Onze communicatie regels zijn:

1. Altijd de telefoon gebruiken als er direct een reactie nodig is voor het goed uitvoeren van je werk

2. Je moet ook bellen zodra je inziet dat je de opdrachten niet kan uitvoeren zoals opgegeven:

3. Mail is erg handig en wordt binnen 24 uur beantwoord.

4. Whatsapp en andere sociale media is leuk maar moeilijk beheersbaar.

Veilig werken

Je kunt alleen veilig gaan werken als je weet welke risico’s er in je werkomgeving zijn. Het kost zelden meer tijd en iedereen kan en moet veilig werken. Het is immers niet altijd je collega die iets overkomt.

Veiligheid bij vertrek
Veiligheid begint met het weten in welke situatie je je bevindt. Dit betekend ’s morgens een check van de auto en de lading; staat de lading veilig, is deze goed gezekerd, heb je geen lekke band, werkt de verlichting, is het zicht door spiegels en ruiten goed enz.

Onderweg
De kracht van een volle vracht bij 85km/u is erg groot. Rij daarom defensief en denk na over wat andere verkeersdeelnemers kunnen gaan doen. Houd rekening met de overige verkeersdeelnemers; kinderen overzien de gevolgen van hun acties niet en ouderen hebben meer tijd nodig. Ga bij stilstand onderweg altijd op een veilige plek staan en je doe je reflectie kleding aan.

Op het laad- en losadres
Houd je aan de veiligheidsinstructies ter plaatse. Vaak is er een lokaal veiligheidsplan. Denk na over de gevaren. Blijf bij het hijsen van materialen zoveel mogelijk van de lading verwijderd. Kom nooit onder de lading en zorg ervoor dat er niemand onder jouw lading komt.

App'en

De afleiding tijdens het rijden wordt steeds groter en inmiddels is dit de grootste oorzaak van verkeersongevallen. Blijf veilig werken en zorg dat je tijdens het rijden niet afgeleid wordt door de mobiele telefoon en reageer pas als je stilstaat. 

appen%20henk%20en%20harry

LADING

Goede verdeling van de lading

In Nederland mag een voertuig met lading maximaal 50 ton wegen. Wij maken onze vrachtwagens lichter waardoor wij meer lading mogen laden.

tekening%20belading%20vrachtwagen

In Nederland mag een voertuig met lading maximaal 50 ton wegen. Met een lichtgewicht  auto kan je meer gewicht laden. Wij maken onze vrachtwagens lichter waardoor wij meer lading mogen laden. Maar jij als chauffeur moet goed letten op de juiste verdeling. Met de aslastmeter kun je dit zelf goed verdelen. De aangedreven as is vaak het knelpunt. Zorg dat deze niet boven de 11,5t komt.

De oplegger is speciaal gemaakt voor jouw truck zodat elke as goed belast is. Als je een andere oplegger aankoppel moet je de schuifschotel verzetten. Als dit niet duidelijk is moet je hulp vragen omdat de kans op schade groot is.

aslastmeter

Ladingzekering

Lading moet veilig blijven staan tijdens het rijden maar ook bij krachtig remmen en als je onverwacht moet uitwijken.
Lading blijft grotendeels vanzelf goed staan als het tegen een stevig kopschot staat en niet over de laadvloer kan glijden. Daarom hebben wij versterkte XL kopschotten en een antislipvloer. Meestal hoe je dan alleen de lading die bovenop de vracht staat met spanbanden vast te zetten.

tekening%20truck%20met%20spanbanden

Berekening

Het gewicht van de lading is 35.000 kg en bij hard remmen moet 80% vastgehouden worden (35 x 80% = 28 ton)

Het grootste deel van de lading wordt tegengehouden door de wrijving van de lading op de laadvloer. Bouwvervoer heeft veel antislipvloeren met een wrijving van 60%. Dit betekend dat 60% van de 35 ton = 21 ton op z’n plaats blijft staan. Het restand van 7 ton (28ton-21ton=7ton) moet op een andere manier gezekerd worden.

Als de lading direct tegen het kopschot staat kan dit veel lading tegenhouden. Een XL kopschot kan zelfs 50% van de lading tegenhouden. Bij 35 ton lading kan het XL kopschot 17 ton tegenhouden. Hiermee wordt het restgewicht van 7 ton ruimschots gezekerd.

Maar als er lading is die niet tegen het kopschot opgesloten is moet dit toch nog vastgezet worden. Om 1 pak stenen van 1800 kg voorwaarts te zekeren moet er 1300kg (1800x80%) tegengehouden worden. De rekensom is dan hetzelfde als bij de volle vracht. De stenen staan niet op de antislipvloer en hebben een lagere onderlinge wrijving van 45%. Hierdoor wordt 800kg (1800kgx45%) gezekerd. Er blijft dan 500 kg over en dit kan door een 500 daN spanband vastgezet worden. De 4 pakken op de tekening moeten daarom met 4 spanbanden gezekerd worden.

In het handboek zijn vele praktijksituaties uitgewerkt. Bekijk deze voorbeelden goed en stel vragen als het niet duidelijk is.

Tanken

Om tijd en geld te besparen kunnen wij bij veel snelweg locaties tanken. Omdat wij niet overal dezelfde korting krijgen zijn er voorkeurstations geselecteerd. In Belgie krijgen wij extra accijns terug en daarom is tanken in Belgie voordeliger dan in Nederland. Probeer daarom zoveel mogelijk liters in Belgie te tanken.

Maar de korting is nooit zo groot dat je moet omrijden voor een tankstation. 

wassen

Wassen

Bij onderstaande locaties hebben wij prijsafspraken gemaakt en kun je de vrachtwagen wassen. Met de locatie Veghel is een afspraak gemaakt voor een snelwas en dit is daarom de voorkeurlocatie voor het wassen. 

wassen