BV%20Jan%20voor%20vrachtwagenrij

Meer duurzaam Bouwvervoer

“Vanuit het streven naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is in 2010 een nieuw bouwvoertuig ontwikkeld”, zegt Jan Ruijsch. Zijn collega Arjan Berndsen vult aan: “Het voertuig is veiliger voor onze chauffeur en veroorzaakt veel minder CO2” 

Nieuwe regelgeving vraagt een routekaart om te komen tot meer duurzaam Bouwvervoer. Wij wachten niet tot een eindoplossing maar zien dat alle middelen nodig zijn om te verbeteren.  

Routekaart naar 2050

Voor het behouden en verbeteren van onze leefomgeving is een lager verbruik van fossiele energie nodig. Wereldwijd is de doelstelling 49% minder CO2 in 2030 en 90% vermindering in 2050. Iedereen kan een verantwoording nemen en nu al stappen zetten in deze richting. 

vrachtwagen%20type%20krw%20naast%20elkaar@0.5x

2000: Invoering euro normen

Europese emissienormen maken de vrachtwagens veel schoner. De huidige euro 6 norm geldt vanaf 2014. De NOx norm is van 168 naar 2,6 gram per liter gegaan en fijnstof van 4,26 naar 0,05 gram per liter diesel. Dit zijn grote verbeteringen en maken een huidige moderne vrachtwagen relatief schoon. Het brandstofverbruik is in deze periode niet veel verbeterd en daarom zijn nieuwe europese richtlijnen gericht op een verlaging van de CO2 uitstoot.

2005: Minder lege kilometers

Met geografisch goed verspreide laadlocaties rijdt Bouwvervoer minder lege kilometers. En het automatisch ritplansysteem maakt een efficientere ritplanning. Hierdoor is de bezettingsgraad kilometers bij Bouwvervoer 67%. Gemiddeld rijden wij slechts de helft van de standaard retourafstand. Dit geeft een CO2 besparing van 25%.

2010: Vervoer geen lucht!

Per rit meer lading vervoeren met minder brandstof verbruiken geeft een grote CO2 besparing. Wanneer je het eigen gewicht van het voertuig verlaagd mag je méér lading vervoeren. De door Bouwvervoer ontwikkelde kraanwagen is ruim 5.000kg lichter en mag in plaats van 30.000 kg zelfs 35.000kg lading vervoeren. Dit betekend een CO2 besparing van 16%

2015: Tussenstand

De landelijke (Stream) norm voor middelzwaar wegtransport geeft een CO2 emissie van 88 gram CO2 per tonkilometer.
Bij de Bouwvervoer zorgt de combinatie van slim plannen, een goed netwerk en lichtgewicht kraanwagens voor een emissie van 45 gram per tonkilometer voor de R10.

CO2%20berekening%20incl%20retour

2020: Volledige CO2 compensatie

Sinds 2020 wordt alle CO2 die onze vrachtwagens veroorzaken gecompenseerd door de herplant van bomen. Zoals je fossiele brandstofverbruikt is dit de enige mogelijkheid een CO2 toename te voorkomen. Bouwvervoer betaald 1 cent per liter en dit wordt gecontroleerd en officieel vastgelegd. 

2021: Inzet LNG vrachtwagens

LNG is een vloeibaar aardgas en verbrandt schoner dan diesel. Er ontstaat minder stikstof en fijnstof en de uitstoot van CO2 is lager. De overschakeling naar (gedeeltelijk) bio-LNG start eind 2021. 100% Bio-LNG kan de CO2 emissie met 90% verlagen.
Vanaf april 2021 zet Bouwvervoer twee LNG trucks in voor het duurzaam vervoer van bouwmaterialen. 

LNG%2020%25%20co2%20besparing

2021: Inzet HVO100

De CO2 doelstellingen als alleen haalbaar wanneer alle betrokken partijen samenwerken. Samen met MBI en Heijmans levert Bouwvervoer een langlopend project in DEN HAAG met een vrachtwagen die rijdt op HVO100. 

HVO100 is een brandstof uit afvalstromen. Bouwvervoer tankt deze HVO in plaats van fossiele brandstof en zo komt er geen extra CO2 in de atmosfeer. 

LNG%2020%25%20co2%20besparing
Volvo FH-electric

2023: Elektrische truck

De inzet van het volledig elektrische Bouwvoertuig heeft vertraging omdat de netbeheerder niet voldoende elektriciteit kan leveren. 

In samenwerking met onze klanten kunnen wij met deze vrachtwagen 21.000 ton bouwmaterialen emmisievrij in de binnenstad leveren. De actieradius en de laadsnelheid van de nieuwe Volvo Electric is zover verbeterd dat 4 ritten van 60 km haalbaar zijn. 

placeholder image

Vanaf 2025: Combinatie van batterij en waterstof voertuigen

Voor de korte afstand zullen batterij elektrische vrachtwagens (EV)goed functioneren en voor de langere afstand zal het gebruik van waterstof vrachtwagens (FCEV) toenemen.

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof gebruikt als energiebron. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2 waardoor het een zero-emission voertuig is. De techniek is veelbelovend en zal een belangrijke schakel zijn in de totale energietransitie.

Waterstof%20soorten@0.5x

Vanaf 2030 tot 2050: Toename waterstof voertuigen

De beschikbaarheid van groene waterstof zal toenemen en het netwerk van laadpunten verbeterd. Hierdoor zal het aantal waterstof voertuigen kunnen toenemen. 

Groene waterstof wordt gewonnen door elektrolyse van water met elektrische stroom afkomstig uit een hernieuwbare bron zoals windgeneratoren, zonnepanelen of biomassa.