De eerste LNG trucks rijden en 1 vrachtwagen rijdt volledig in de huisstijl van MBI. Bij de lichtgewicht Bouwvervoer auto's is de CO2 emissie al lager dan de landelijke norm en bij het LNG voertuig is dit aanvullend 10 tot 15% lager. LNG is vloeibaar aardgas maar nog dit jaar wordt de eerste BIO LNG centrale geopend en daarmee wordt de CO2 reductie nogmaals 60% lager.
LNG wordt vanwege de financiele voordelen vooral ingezet voor transporten in Duitsland en Belgie. Maar Bouwvervoer gaat de auto’s vanwege de milieuvoordelen in Nederland inzetten. Hiermee komt de doelstelling van duurzaam bouwvervoer dichterbij.
Voor het stellen van keerwanden is een nieuwe zware kraan ingezet. De kraan valt in de R35 categorie en stelt keerwanden van 6 tot 8 ton. De oplegger is erg laag zodat wanden tot 265cm rechtop vervoerd worden. De totale combinatie heeft een mooi laag eigen gewicht van 22.800 kg.
Inmiddels rijden er meer dan 30 lichtgewicht combinaties. De kraanwagens hebben een laag eigen gewicht van 16 ton en zijn erg zuinig met brandstof. Er is voor veel extra veiligheids- en comfort verhogende opties gekozen. Ook is er voor de chauffeur een 360 graden zicht gerealiseerd waarbij hij ook op rotondes het langzame verkeer altijd kan zien.
In een familiebedrijf is er naast de vorige generatie vaak alweer een volgende generatie. Met veel interesse en kwaliteit (be)stuurt Bouwvervoer verder.
Voor Velopa zijn er 2 combinaties voorzien van mooie reclame. Deze nieuwe uitstraling past bij de huidige ontwikkelingen. Met duurzame en mooie producten voor de inrichting van de (openbare) buitenruimte maakt Velopa het leven buiten aangenamer en stimuleer beweging. De focus ligt op design, milieu en verantwoord gebruik van grondstoffen en energie. Bouwvervoer en de nieuwe zuinige Scania draagt hier ook toe bij.
De Bouwvervoerders zijn in het nieuw! De kledinglijn is vernieuwd en aangepast aan de nieuwe veiligheidsnormen. Mascot levert de high-vis kleding in zomer en winterlijn in de “Bouwvervoer sinds 1920” uitstraling.
John Molenaar gaat met pensioen en wij zijn erg trots dat hij al 44 jaar bij ons bedrijf werkt. Als we nieuw transport hadden werd vaak eerst John ingezet, even kijken hoe het gaat… Ook jarenlang op de bulk en een voortrekker in het werk van Holcim, waarbij een hoge kwaliteit van dienstverlening ervoor gezorgd heeft dat wij dit transport mochten uitbreiden.
Met deze vrachtwagen is de nieuwe MBI uitstraling ook onderweg goed zichtbaar.
Voor Dycore zijn er 2 trucks voorzien van de vertrouwde reclame in een nieuw herkenbaar en fris jasje.
Ook voor Makz zijn er 2 mooie en opvallende combinatie ingezet. Het zijn lichtgewicht combinaties waarmee moeiteloos 35 ton geladen mag worden.
Banden zijn belangrijk voor een grotere veiligheid en een lager brandstofverbruik. Direct bij de invoering van de proactive solution van Goodyear zijn wij gestart met een uitvoerige test. Gedurende deze test van meer dan een jaar zijn met deze TPMS oplossing 30 gevaarlijke klapbanden voorkomen. En wij hebben de voertuigen met een lagere bandenspanning direct weer op de juiste spanning kunnen brengen zodat een grotere slijtage voorkomen is.
De uitkomsten zijn voor ons zo positief dat wij al onze opleggers gaan voorzien van dit actieve bandencontrole systeem.
1600 stelconplaten zijn rechtstreeks vanaf de vrachtwagen met vacuum in het werk gelegd.
Deze lange wand is direct vanaf de vrachtwagen in het werk gesteld. De wanden zijn 4 meter hoog.
Ons bedrijf heeft veel ervaring met het vervoer van bouwmaterialen. In 1920 was het vooral zand en grind maar al snel kwamen daar betontegels en platen bij. In de loop van de jaren zijn daar steeds meer soorten bouwproducten bijgekomen waarbij het nu een breed assortiment is dat elkaar goed aanvult tot een goede bezetting van ons wagenpark.
De ontwikkelingen stoppen niet en na ons eerste lichtgewicht voertuig is er nu een vernieuwde versie. Nog steeds weegt het voertuig compleet met oplegger en kraan in totaal 16 ton, maar de uitvoering is nu zo standaard dat het overgrote deel van onze werkzaamheden met dit voertuig uitgevoerd kan worden. En dat betekent nog steeds dat wij per rit 5.000kg meer lading vervoeren dan een standaard voertuig!
De prefab naar de bouwplaats neemt toe en deze elementen worden steeds hoger en langer omdat dit een besparing geeft van zowel de productiekosten als de montagekosten.
Daarom is een van de nieuwe binnenladers een uitschuif binnenlader geworden. Met deze trendsetter kunnen wij onze klanten weer beter bedienen. Elementen van 4.00 x 13.00 meter kunnen nu zonder exceptionele kosten naar de bouwplaats vervoerd worden.
Een reductie van CO2 is belangrijk. Met ons Light Concept vervoeren wij per rit meer lading en door de verschillende effectieve opties besparen wij veel brandstof. Hierdoor verlagen wij het CO2 verbruik tot wel 20%. Wilt u weten of dit ook voor uw transporten haalbaar is? Neem dan contact met ons op.
Alle systemen om veilig en zuinig te rijden zijn in de nieuwe auto’s ingebouwd. Met behulp van GPS herkent de auto de routes. De auto weet wanneer de heuvel stopt en zal voor het bereiken van de top al minder brandstof geven. Wel wennen voor de chauffeurs, maar met de goede training kunnen de chauffeurs de auto’s optimaal benutten. Brandstofbesparingen van 10% zijn al behaald door de chauffeurs die actief gebruik maken van de systemen. Veilig zijn de auto’s ook met onder andere een automatische noodstop. Ziet de chauffeur een gevaarlijke situatie te laat dan zal de auto zelfstandig een noodstop maken.
Moeilijk bereikbare losplaatsen zijn voor onze lichtgewicht voertuigen vaak wel toegankelijk. Dit komt omdat de oplegger-assen onafhankelijk van de truck kunnen sturen. Onze leverancier heeft hier een mooie demonstratie film van gemaakt.